‘De FGw moet meer doen voor studenten met een functiebeperking’

Recentelijk hebben drie van onze kandidaten namens TOF een artikel naar Folia ingezonden. Het artikel is geschreven naar aanleiding van de resultaten van een enquête over functiebeperkingen dat de Facultaire Studentenraad Geesteswetenschappen heeft gepubliceerd. Het artikel gaat onder andere in op de eventuele maatregelen die getroffen kunnen worden om de faculteit voor iedereen, ook voor studenten met een functiebeperking, toegankelijker te maken.

Het artikel is geschreven door kandidaten Tjibbe Valkenburg, Thijs de Lange en Loekie van Dinther.


De Facultaire Studentenraad van de Faculteit der Geesteswetenschappen heeft in april 2018 de resultaten gepresenteerd van een enquête over het studeren met een functiebeperking. Meer dan tweehonderd studenten hebben hierbij aangegeven wat hun ervaringen zijn van het studeren met een fysieke (30 procent) en/of mentale (70 procent) functiebeperking en welke verbeteringen de UvA zou kunnen doorvoeren. Wij zijn geschrokken van het feit dat studenten meer begrip ervaren van hun medestudenten dan van docenten. Bijna 30 procent van alle studenten met een functiebeperking geeft aan dat er soms vervelende situaties ontstaan met docenten.

Daarnaast is het verontrustend dat 60 procent van de studenten aangeeft op het moment van hun studiekeuze niet te weten welke begeleiding de UvA biedt aan studenten met een functiebeperking. Op dit moment geeft alsnog 40 procent van de studenten met een fysieke beperking aan niet te weten waar zij terecht kan voor informatie. Bij studenten met een psychische functiebeperking blijkt zelfs dat wanneer zij wel toegang tot informatievoorziening hebben meer dan de helft deze als ‘niet duidelijk en inzichtelijk’ beschouwt. Of zoals uit de enquête wordt geconcludeerd: ‘Voor veel studenten is het een moeilijk en vermoeiend proces om de juiste informatie te vinden of is het onduidelijk wat hun rechten zijn.’ Studenten zeggen dat zij door een ‘veelvoud aan mogelijke contactpersonen niet weten waar zij terecht kunnen voor bepaalde informatie’.

 

Bekijk hier het hele artikel dat geplaatst werd in Folia Magazine.